Werkwijze en uitgangspunten

Snel afvallenWerkwijze individueel traject

Kennismakingsgesprek
In dit gratis gesprek maken we kort kennis om te kijken of mijn manier van werken aan kan sluiten bij jouw vraag. Dan beslissen we of we samen aan de slag gaan.

Intake
Bij de intake ga ik informatie vragen en noteren over je motivatie, wens om snel af te vallen, eerdere pogingen om te lijnen of aan te komen, medische situatie, etc. Het is een gesprek waarin ik veel over je beweeg- en eetpatroon te weten wil komen om zo te kijken hoe we verder aan de slag kunnen gaan. Dit is ook het eerste meet- en weegmoment.
Tijdens of voor de intake vraag ik je om 10 dagen een voedingsdagboek bij te houden die ik gebruik om een analyse te maken van je eetpatroon. Op basis van deze analyse gaan we samen een concreet plan van aanpak maken voor de komende tijd. We zullen afhankelijk van jouw wens doelen bepalen: steken we in op eerst snel afvallen of juist op het rustig en geleidelijk aanleren van een ander eet-, beweeg- en denkpatroon.

Vervolggesprek
Tijdens de vervolggesprekken komen afhankelijk van jouw persoonlijke situatie verschillende onderwerpen aan de orde. Denk daarbij aan: hoeveel voedingsstoffen heb je nou eigenlijk nodig, hoe ga je om met honger, wil je snel afvallen en waarom, hoe zorg je dat je het volhoudt, hoe ga je om met feestjes en kennis over eten (koolhydraten, vetten, vitaminen, etiketten lezen etc).

SMS service
Naast de gesprekken kan ik ook een SMS service aanbieden. Hiermee krijg je acht week lang elke dag een ondersteunende SMS. Je kan zelf aangeven op welk moment van de dag je die het liefste ontvangt.

Weegmomenten
Om een stok achter de deur te houden op het moment dat je op gewicht bent is het mogelijk om weegmomenten af te spreken. Dit zijn korte contactmomenten waarin we je gewicht meten en kort eventuele knelpunten bespreken.

Per persoon kan het traject verschillen, we kijken samen wat je nodig hebt en stemmen daar de afspraken op af.

snel afvallenWerkwijze groepen

Er wordt gewerkt in kleine groepen van 3 tot 6 personen.
Je leert je gedachten, gedrag een eetgewoonten te veranderen. Het is geen dieet maar een psychologisch programma dat we als uitgangspunt nemen. We gaan oefeningen doen met mindful eten en zullen uiteraard belangrijke info over voeding bespreken.
We werken met het boek “Beck’s dieetoplossing. Train je brein, denk je slank”.

 

Je leert:
– Negatieve en ondermijnende gedachten aan te pakken
– Hoe slanke mensen denken
– Onderscheid te maken tussen honger en eet drang
– Om te gaan met verleidelijke situaties
– Excuses voor overeten overwinnen
– Tijd te creëren om te bewegen
– ‘Nee’ te zeggen tegen mensen die je eten aanbieden
– Te stoppen met emotioneel eten
– Andere bezigheden vinden die je leven verrijken

Uitgangspunten

Ik hanteer de volgende uitgangspunten:

  • Afstemmen op jouw persoonlijke situatie: Heb je een gezin, ben je vrijgezel, werk je onregelmatig? Jouw persoonlijke omstandigheden hebben veel invloed op je eetpatroon en hier houd ik rekening mee in de begeleiding.
  • We bekijken je ervaring met afvallen. Wat maakte dat eerdere pogingen niet werden volgehouden?
  • Analyse van jouw persoonlijke eetpatroon. Je gaat 10 dagen lang een eetdagboek bijhouden. Die ga ik grondig bekijken om vervolgens te kijken welke veranderingen we kunnen aanbrengen.
  • Afvallen is meer dan een optelsom van ander eet- en beweeggedrag. We kijken ook naar jouw verhouding met eten.
  • Je gaat zelf leren gezonde maaltijden samen te stellen. Dit betekent dat je geen weekmenu’s meekrijgt maar één of twee dagmenu’s met variatielijsten. Zo leer je zelf ontdekken wat je wel en niet kan eten, hoeveel je nodig hebt en hoe je ook op langere termijn zelf lekker en gezond kan eten.
  • Jij wilt iets veranderen. Dat is het uitgangspunt. Hierbij zal ik je op verschillende manieren ondersteunen. Ik zal je stimuleren, inspireren en helpen om te gaan met het gevoel dat het soms niet lukt. Ik zal je soms uitdagen en een dosis humor inzetten.  Ook zal ik je de nodige achtergrond informatie geven over afvallen en gezond eten.
  • We nemen samen je beweegpatroon onder de loep.
  • Ik geef je tips van boeken die jouw proces kunnen ondersteunen.
  • Ik werk niet met verplichte afname van voedingssupplementen. Dit betekent dat je hieraan geen extra kosten hebt.
  • Afvallen met gezonde voeding en gezond verstand!