Weet wat je eet!

 

Summer fruit salad ingredients, strawberry, blackberry, cherryFabrikanten doen er alles aan om hun producten goed te verkopen. Logisch dat is hun werk. Ze liften daarbij graag mee op de trends die er in de markt zijn. Zo is er op dit moment veel aan gelegen om je de indruk te geven dat eieren komen van kippen die een heerlijk vrij leven hebben. Net als melk dat komt van koeien die een de hele dag buiten lopen. Of dat dan ook daadwerkelijk zo is? In ieder geval kan een mooi plaatje op een pak melk of eieren makkelijk de suggestie wekken.

 

Zo gaat dat ook met vruchtensappen. Healthy People is een merk dat graag laat zien hoe gezond de producten zijn die ze maken. Op één van de pakken staat een afbeelding van handen die blauwe bosbessen en frambozen vasthouden. Als je vervolgens naar de ingrediënten kijkt dan zie je dat maar 14% uit bosbes en framboos bestaat. Het zou beter naar witte druif genoemd kunnen worden, dat is namelijk het hoofdingrediënt. Daarnaast moet je eens letten bij vruchtensappen op de hoeveelheid koolhydraten. Drie tot zes klontjes suiker per glas is geen uitzondering terwijl je denkt gezond bezig te zijn.

Maar ook zoetstoffen zijn niet persé een oplossing. Ze liggen nogal onder vuur. Daarom komt Optimel met een nieuw product. Yoghurtdrank zonder zoetstoffen. Een prima product –eenvoudig zelf te maken- bestaande uit magere yoghurt, 5% appelsap en 1% citrusvruchten. Maar met de naam citrusdrink zou je toch een andere verhouding bij de ingrediënten verwachten.

Ook met keurmerken wordt helaas onduidelijkheid geschapen. Zo zie je het Ik- kies-bewust logo bij de broodafdeling vrijwel alleen maar op de witte volkoren bolletjes. Daar is een reden voor. Producten met een logo verkopen bijna 10% beter dan producten zonder  dat logo. En juist bij dit product is het belangrijk ouders er van te overtuigen dat het gezond is voor hun kinderen. Kijk je bij de afdeling met mayonaise dan staat het vol met gezonde logo’s. Kijk je bij groeten en fruit- gezonde producten- dan zie je het logo bijna niet. Dit heeft allemaal met marketing te maken en dus weinig met of een product gezond is of niet. Jammer want zo schept een logo juist weer verwarring.

Het is dus belangrijk om goed te kijken naar de ingrediënten van een pak, zo weet je wat je eet! Laat de plaatsjes, de leuzen, logo’s en de namen van een product maar voor wat ze zijn. Jammer, want het zou wel zo helder zijn als een verpakking communiceert wat de inhoud is!

Reacties zijn gesloten.