Gewoonten

GewoontesBen jij ook zo’n gewoontedier dat graag ’s ochtends zonder nadenken z’n eten pakt, elke dag hetzelfde eet bij de lunch of vaak naar dezelfde tussendoortjes grijpt? Je leest vaak dat je bij afvallen eerst van die automatische piloot en daarmee van je slechte gewoonten af moet. In moeilijke tijden vallen we daar namelijk vaak weer op terug. Er zijn uitstekende methoden – denk aan  mindfulness – om anders te leren omgaan met je eigen gedrag. Persoonlijk vind ik mindfulness hiervoor een hele mooie methode, maar er blijft voor mij een vraag over: kunnen we die automatisch piloot niet juist goed gebruiken? Want hoe heerlijk is het dat je soms op de automatische piloot aan de slag kan: tandenpoetsen, autorijden, fietsen, eten, krantje lezen, elke week op een vast tijdstip sporten. Als we bij elke handeling opnieuw moeten nadenken of we die wel of niet gaan uitvoeren en op welke manier, dan kost dat nogal wat tijd en energie, daarvoor is die automatische piloot zo super handig!

In je voedings- en eetpatroon zal je zien dat je al veel op de automatische piloot doet. De recepten die je lang kent en makkelijk kan maken gebruik je vaak. Je ontbijt en lunch zijn het makkelijkste als je er niet al te veel in hoeft te variëren. En als je moe bent heb je al helemaal geen zin om een uitgebreide maaltijd te maken. Vaak vallen we terug op de ons bekende maaltijden.

Omdat die gewoonten niet altijd passen bij je doel: gezonder eten en /of afvallen kan het nodig zijn om die te veranderen. Bij afvallen wordt vaak gekeken naar motivatie en zelfbeheersing. Maar het zou wel eens goed kunnen zijn om te focussen op het aanleren van gezonde gewoonten. Waar gewoonten je gevangen kunnen houden in gedrag dat niet goed voor je uitpakt, kunnen ze je ook ondersteunen om gezond gedrag aan te houden in moeilijke tijden, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek*. Studenten vallen in tijden van examens juist terug op oude bestaande gewoonten en ze lijken die in drukke tijden extra belangrijk te vinden. Een krantje lezen, (on)gezond ontbijten of sporten; ze lijken allemaal net iets belangrijker in tijden van stress. Je zou je verwachten dat in een drukke examentijd er geen tijd is voor de krant of voor sport. Maar het lijkt wel alsof er even geen energie is om iets nieuws te doen en de oude gewoonten juist sterker worden uitgevoerd omdat er niet veel wilskracht, nadenken en besluitvorming voor nodig is. Het zou dus heel interessant kunnen zijn om gezonde gewoonten te ontwikkelen die we uiteindelijk op de automatische piloot kunnen uitvoeren!

Wat we weten over gewoontevorming is dat het om gemakkelijk uit te voeren gedrag moet gaan dat mensen vaak herhalen en dat zo tot de dagelijkse routine gaat behoren. Denk maar aan kleine veranderingen als: elke dag fruit eten bij je ontbijt, op je werk om drie uur een fruitmoment met je collega’s, je thee zonder suiker drinken, op een vast moment sporten. Kies een voor jou gezonde gewoonte en ga die een lange periode uitvoeren, je zal zien dat het je steeds makkelijker afgaat, je automatische piloot wordt je vriend!

*Bron: http://medicalxpress.com/news/2013-05-good-habits-important-self-control-goals.html

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *